همه چیز درباره کف تراشی سرسیلندر!

به گزارش اخبار ورزش ها، کف تراشی سرسیلندر فرآیند نسبتاً ساده ای است که روی سرسیلندر موتور انجام می گردد. ورودی ها و خروجی ها روی سر سیلندر با استفاده از ابزار برش بزرگ می شوند و این فضای بزرگ تر به موتور یاری می نماید تا هوای اضافی را به داخل و خارج سیلندرها بکشد. کف تراشی عملکرد موتور را افزایش می دهد و انجام پولیش یکی از راه های افزایش توان خروجی هر موتور احتراق داخلی است. بسیاری از ما این اصطلاحات را شنیده ایم اما با روش کار و این که دقیقاً چیست یا چه کاری انجام می دهد آشنا نیستیم.

همه چیز درباره کف تراشی سرسیلندر!

در این فرآیند هوای اضافی با سوخت بیشتری مخلوط می گردد که به معنای قدرت بیشتر است. بزرگ شدن ورودی ها همان چیزی است که از آن به عنوان پورت سرسیلندر یاد می گردد. مرحله بعدی در فرآیند کف تراشی سرسیلندر پولیش است. پورت های بزرگ شده با استفاده از ابزار سنباده یا سنگ زنی صاف می شوند. این کار عیوب یا موانع را از سطح ورودی ها حذف می نماید و اجازه می دهد هوا با سرعت بیشتری به داخل و خارج سیلندرها جریان یابد.

نکات کلیدی

  • جوشکاری و کف تراشی سرسیلندر به موتور یاری می نماید تا از 3 طریق مختلف قدرت بیشتری فراوری کند.
  • طی کردن این فرایند راندمان سوخت را بالا خواهد برد.
  • کف تراشی بیش از حد سرسیلندر عیب اصلی این فرایند محسوب شده و باعث خرابی این قسمت خواهد شد.

افزایش قدرت موتور با کف تراشی سرسیلندر

جوشکاری و کف تراشی سرسیلندر یکی از خدمات مکانیکی خودرو است که به موتور یاری می نماید تا از 3 طریق مختلف قدرت بیشتری فراوری کند. به دلیل بزرگ تر شدن دریچه های ورودی، محدودیت ها از جریان ورودی حذف می گردد؛ در نتیجه موتور راحت تر هوای تازه را می کشد.

هرچه هوای بیشتری به موتور کشیده گردد، سوخت بیشتری با آن مخلوط شده و سوزانده می گردد؛ بنابراین قدرت بیشتری فراوری خواهد شد.

از بین بردن عیوب سطح مجرای ورودی، تلاطم هوا را در درگاه ورودی کاهش می دهد؛ در نتیجه هوا اجازه پیدا می نماید با سرعت بیشتری وارد سیلندر گردد. این سرعت بیشتر به سوخت یاری می نماید تا داخل سیلندرها با هوای ورودی کاملاً مخلوط گردد. در نتیجه راندمان سوخت بالا می رود.

در نهایت، پورت و پولیش می تواند با حذف محدودیت و افزایش ظرفیت جریان درگاه های اگزوز، همان تأثیری که روی ورودی می گذارد را روی جریان اگزوز داشته باشد.

چگونه سرسیلندر خودرو را کف تراشی کنیم؟

برای کاهش هزینه ها و قیمت کف تراشی سرسیلندر می توانید سرسیلندر خودروی خود را برای پورت و پولیش به مراکز تخصصی بفرستید. فرآیند انتقال و پرداخت به طور کلی برای همه سر سیلندرها یکسان است.

در ادامه این مقاله راهنمای آسان به روشی ایمن و کارآمد را ارائه خواهیم داد. با این حال به یاد داشته باشید که تراشیدن بیش از حد فلز غیرقابل برگشت است و سرسیلندر را غیرقابل استفاده می نماید. اندازه مجاز کف تراشی سرسیلندر همواره باید رعایت گردد.

بیشتر بخوانید: علائم سوختن واشر سرسیلندر ماشین

مراحل کف تراشی سرسیلندر خودرو

اگر تجربه دارید، پیشنهاد می گردد ابتدا روی سرسیلندر یدکی تمرین کنید. سرسیلندرهای قدیمی و یدکی را می توان از تعمیرگاه ها بخرید. حتی ممکن است مغازه ای پیدا کنید که سرسیلندر قدیمی را به رایگان به شما بدهد.

قسمت اول: آماده شدن برای کار

وسایل موردنیاز:

  • چند قوطی پاک نماینده ترمز
  • پدهای اسکاچ - برایت
  • دستکش کار

فرایند کف تراشی طولانی مدت خواهد بود. لطفا شکیبا باشید.

مرحله 1: سر سیلندر را بردارید. این فرآیند از موتوری به موتور دیگر متفاوت خواهد بود؛ بنابراین برای جزئیات بیشتر باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید. به طور کلی باید هر قسمتی از سرسیلندر را جدا کنید و مهره ها و پیچ های محکم نماینده را بردارید.

مرحله 2: میل بادامک، بازوهای چرخان، فنرهای سوپاپ، نگهدارنده ها، سوپاپ ها و بالابرها را جدا کنید. برای اطلاع از جزئیات حذف این موارد باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید؛ زیرا هر خودرو با خودروی دیگر فرق دارد.

برای انجام درست جوشکاری و کف تراشی سرسیلندر هر جزء حذف شده باید دقیقاً در محلی که از آن برداشته شده دوباره نصب گردد. در زمان جدا کردن قطعات، اجزای حذف شده را طوری تعیین کنید که موقعیت های اصلی به راحتی قابل پیگیری باشند.

مرحله 3: سرسیلندر را از روغن و آلودگی تمیز کنید. با یاری برس سیمی یا پد Scotch-Brite سرسیلندر را مالش دهید تا رسوبات سرسخت را از بین ببرید.

مرحله 4: ترک خوردگی سر سیلندر را آنالیز کنید. اگر شکافی در سرسیلندر پیدا گردد، قبل از کار باید تعویض گردد.

مرحله 5: نقطه اتصال را تمیز کنید. از پد Scotch-Brite یا کاغذ سنباده 80 برای تمیز کردن قسمتی که سرسیلندر با واشر ورودی به فلز لخت متصل می گردد، بهره ببرید.

برای مکانیک سیار ماشین از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

قسمت دوم: جریان هوا را افزایش دهید

وسایل موردنیاز:

  • برس سیمی
  • درمل با سرعت بالا (قابلیت 10000+ RPM)
  • ابزار روکش کردن
  • مرکب روکش
  • روغن نافذ
  • کیت حمل و پرداخت
  • عینک ایمنی
  • پیچ گوشتی کوچک یا سایر وسایل فلزی نوک تیز
  • ماسک های جراحی یا سایر تجهیزات حفاظت تنفسی
  • دستکش کار
  • بست کمربندی

مرحله 1: در این مرحله از فرایند کف تراشی سرسیلندر پورت های ورودی را با واشرهای ورودی مطابقت دهید. با فشار دادن واشر منیفولد ورودی به سرسیلندر، می توانید مقدار فلز قابل جدا شدن برای افزایش جریان هوا را تعیین کنید.

رانر ورودی می تواند بیشتر گردد تا با محیط واشر ورودی مطابقت داشته باشد.

مرحله 2: محیط رانر ورودی را قرمز یا آبی رنگ کنید. پس از خشک شدن رنگ، واشر منیفولد ورودی را به سر سیلندر بازگردانید. برای یاری به نگه داشتن واشر در جای خود از پیچ و مهره یا نوار منیفولد ورودی بهره ببرید.

مرحله 3: اطراف رانر ورودی را علامت گذاری کنید. از پیچ گوشتی کوچک یا شیء مشابه برای خط کشی یا علامت گذاری نواحی اطراف لوله ورودی بهره ببرید.

مرحله 4: رانر ورودی را به طور یکنواخت بزرگ کنید. نیازی به عمق زیاد نیست. تنها کافی است حدود یک سانت را به ورودی منتقل کنید. سرعت درمل را حدود 10000 دور در دقیقه تنظیم کنید.

مرحله 5: سطح تازه را صاف کنید. زمانی که پورت ورودی بزرگ شد، از رول های کارتریج درشت برای صاف کردن سطح تازه بهره ببرید.

از کارتریج 40 گریت برای آغاز کار بهره ببرید. سپس کارتریج 80 گریت را به کار بگیرید تا روکش صاف و زیبایی داشته باشید.

مرحله 6: در این مرحله سمت پایین سر سیلندر را به سمت بالا قرار دهید و داخل لوله های ورودی را به وسیله سوراخ های سوپاپ آنالیز کنید.

مرحله 7: هرگونه ناهمواری را حذف کنید. پیچ های تیز، شکاف ها، تورفتگی ها، ریخته گری ناهموار و برآمدگی ها را با استفاده از کارتریج ها از بین ببرید.

مرحله 8: پس از اتمام اولین رانر مصرفی، به سراغ دومین، سومین و غیره بروید.

معایب کف تراشی سرسیلندر

قبل از آغاز به جدا کردن سر سیلندر جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. این نوع اصلاح فقط باید به وسیله شخصی انجام گردد که تجربه قبلی در این کار را داشته باشد. انجام بیش از حد کف تراشی هیچ راه بازگشتی باقی نمی گذارد و منجر به خرابی سرسیلندر و جایگزینی پرهزینه می گردد.

اگر کف تراشی سرسیلندر بدون مهارت کافی انجام گیرد، نتیجه عکس خواهد داشت. در این شرایط کاهش قدرت موتور یکی از مهم ترین معایب این فرآیند محسوب می گردد. در صورتی که دچار کاهش قدرت موتور شدید، می توانید مقاله افزایش قدرت موتور را مطالعه کنید.

جمع بندی

سر سیلندر موتور خودرو قطعه مهمی است که هوا و سوخت را به سوپاپ ها می رساند. زمانی که مواد سوختی مشتعل شدند، سرسیلندر گازهای مصرف شده را به منیفولد اگزوز راهنمایی می نماید و سپس از اگزوز خودرو خارج می گردد.

سرسیلندر بخش مهمی از موتور خودروی شما است. اگر بلوک موتور قلب باشد، سیلندر آن نقش ریه را ایفا می نماید. کف تراشی سرسیلندر هنر استفاده از تجهیزات تخصصی برای صاف کردن دیواره های پورت سرسیلندر است.

هرچه این دیواره ها صاف تر باشند، اختلال کمتری برای گازها ایجاد می گردد؛ بنابراین می توانند آزادانه تر جریان داشته باشند و به این ترتیب سریع تر به داخل و خارج جریان پیدا می نمایند.

منبع: آچاره

به "همه چیز درباره کف تراشی سرسیلندر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره کف تراشی سرسیلندر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید