مراقبت از کفش چرم با 6 نکته ای که عمر کفش های شما را طولانی تر می نماید!

به گزارش اخبار ورزش ها، مراقبت از کفش چرم ممکن است سخت به نظر برسد ولی دوام کفش های شما را بیشتر می نماید. کفش چرم با کمی مراقبت و توجه، هم زیباتر می ماند و هم سالم و بادوام. در ادامه تمام نکات مراقبت از کفش های چرمی را با هم مرور می کنیم و به چندسوال مهم جواب می دهیم؛ اینکه چگونه از کفش چرم مراقبت کنیم و چه مواد محافظت کننده ای به آن بزنیم. پس با خبرنگاران مگ همراه باشید.

مراقبت از کفش چرم با 6 نکته ای که عمر کفش های شما را طولانی تر می نماید!

کفش چرم را چطور تمیز کنیم؟

مهم ترین مرحله در نگهداری از کفش، تمیز کردن آن است. آن هم درست زمانی که کفش بر اثر استفاده، کثیف شده باشد. برای تمیز کردن کفش چرم این مراحل را دنبال کنید:

1. ابتدا بندها را جدا کنید

برای تمیز کردن کفش چرم باید لوازم جانبی غیر چرمی را جدا نموده و کاملا روی سطحی چرمی کار کنید؛ بنابراین قبل از انجام هر کار دیگری بندکفش را جدا کنید. اگر بندها کثیف هستند، می توانید آن ها را در ماشین لباسشویی بیندازید، با دست بشویید یا با یک جفت بند تازه جایگزین کنید.

2. آلودگی های اضافی را تمیز کنید

وقتی چرم پوشیده از گل و لای است، نمی توانید مستقیماً به سمت استفاده از پولیش روی چرم بروید. از یک پارچه یا برس نرم بهره ببرید تا هرگونه کثیفی روی کفش را که در اثر لمس پاک می گردد پاک کنید. در این مرحله، پارچه احتیاجی به خیس شدن ندارد.

3. صابون بزنید

اولین محلولی که باید برای تمیز کردن چرم بهره ببرید باید ترکیبی ساده از آب گرم و مواد شوینده ملایم مثلا مایع ظرفشویی باشد. پارچه را در این محلول خیس کنید، آن را بچلانید تا آب اضافه نداشته باشد، سپس تا حد امکان آلودگی را از روی چرم پاک کنید. گرم بودن آب، کار با آن را آسان تر می نماید، بعلاوه به از بین بردن لکه ها یاری می نماید.

4. آب و صابون را پاک کنید

از یک پارچه کاملا تمیز برای پاک کردن محلول صابون بهره ببرید. اگر ضروری است برای این کار از پارچه مرطوب بهره ببرید. پس از جدا شدن تمام صابون، چرم را به آرامی با یک حوله تمیز خشک کنید.

5. به چرم نرم نماینده بزنید

نرم نماینده چرم دو کار کلیدی انجام می دهد. در مرحله اول، به محافظت از سطح چرم در برابر ایجاد لکه های تازه یاری می نماید. ثانیاً، نرم نماینده، چرم را به استحکام قبلی خود باز می گرداند و به آن درخشندگی می بخشد تا کاملاً نو به نظر برسد. می توانید بیرون بروید و نرم نماینده چرم آماده از فروشگاه کفش یا بعضی سوپرمارکت ها خریداری کنید یا می توانید خودتان آن را در خانه تهیه کنید.

ترکیب یک نرم نماینده چرم خانگی از یک قسمت سرکه و دو قسمت روغن بذر کتان تشکیل شده است. این ترکیب را روی سطح چرم بمالید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند قبل از اینکه با یک پارچه نرم آن را پاک کنید.

6. اجازه دهید چرم به طور طبیعی خشک گردد

کفش ها یا چکمه های شما بعد از شست وشو باید در مکانی خنک و سایه دار با تهویه زیاد قرار بگیرند. وسوسه نشوید که آن ها را با هر نوع ماشینی خشک کنید یا آن ها را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. این کار می تواند به شدت به رنگ آن آسیب برساند و حتی باعث ترک خوردن چرم گردد.

لکه های مقاوم چرم را چطور تمیز کنیم؟

در ادامه چند راهنمای سریع برای از بین بردن سخت ترین لکه هایی که می توانند کفش های چرمی را کاملاً خراب نمایند، آورده شده است:

لکه های بر پایه روغن

روی لکه جوش شیرین یا نشاسته ذرت بپاشید. جوش شیرین را با یک پارچه مرطوب به آرامی روی لکه بمالید. سپس باید به آن اجازه دهید کار خود را انجام دهد؛ بنابراین آن را برای چند ساعت در جایی قرار دهید یا برای گرفتن نتیجه بهتر یک شب صبر کنید. این کار ماده روغنی را که به داخل چرم نفوذ نموده است جذب می نماید و مواد داخل لکه را از بین می برد. هنگامی که پودر، کار خود را انجام داد، می توانید آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

جوهر

برای جوهر، باید از لاک پاک کن یا الکل بهره ببرید. اما محلول موردنظر را فقط روی لکه بگذارید و سعی نکنید با مالش چرم، آن را پاک کنید! لکه جوهر اگر آن را مالش دهید می تواند بیشتر پخش گردد. به این کار ادامه دهید تا لکه از بین برود. قبل از اینکه سطح را با حوله به آرامی خشک کنید، به جای مانده مواد و لکه را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

خراشیدگی ها

خمیردندان یک ماده مفید برای تمیز کردن چرم است. برای برترین نتیجه باید از نوع غیرژلی باشد. اندازهی از آن را روی ناحیه خراشیده قرار دهید و آن را با یک پارچه نرم مالش دهید.

کفش چرم را چگونه بشوییم؟

در قسمت قبل در خصوص شستن چرم شرح دادیم. کفش چرم را نباید در آب و ماده شوینده غوطه ور کنید. فقط باید با استفاده از پارچه ای نرم که با آب گرم و مواد شوینده ملایم مرطوب شده، آن را پاک کنید. تا جایی که ممکن است، برای مراقبت از کفش چرم بهتر است آن را از رطوبت دور نگه دارید.

برای محافظ از کفش چرم از چه چیزهایی استفاده کنیم؟

برای پولیش زدن و براق کردن و مراقبت بیشتر از کفش چرم، محصولات مختلفی فراوری شده است:

1. واکس

این محصول برای براق کردن کفش ها مناسب است و جنبه محافظتی هم دارد.

2. کرم

کرم های مخصوص چرم در بازار وجود دارد که نوعی نرم نماینده برای چرم است و از کفش در برابر خشک شدن و ترک خوردن، محافظت می نماید.

3. مایع های محافظ چرم

انواع اسپری و مایع محافظ چرم هم وجود دارد که به شکل های مختلف به عنوان واکس فوری به فروش می رسند. این محصول برای زمانی که فرصت کافی برای واکس زدن کفش ندارید، مناسب است.

6 نکته برای مراقبت از کفش های چرمی

در مراقبت از کفش چرم همواره باید به دو نکته اصلی توجه کنید؛ نخست اینکه کفش ها تمیز باشند و دوم اینکه همواره آن ها را خشک نگه دارید. با این کار، دوام کفش های خود را افزایش می دهید و می توانید برای خرید برترین کفش های چرم فقط یک بار هزینه کنید و برای مدت طولانی بپوشید.

برای مراقبت از کفش چرم این 6 نکته را نباید فراموش کنید:

1. کفش تان را هرروز نپوشید

چرم درست مثل پوست بدن انسان، احتیاج به تنفس دارد. همواره باید حداقل دو جفت کفش داشته باشید تا یک روز در میان بهره ببرید و مجبور نشوید هرروز یک جفت را بپوشید.

پاهای شما در طول روز عرق می نمایند و چرم این رطوبت را جذب می نماید. چرم مرطوب، بیشتر مستعد کشیدگی، خراشیدگی، چین خوردگی و لکه شدن است. پوشیدن کفش آن هم یک روز در میان، به آن ها زمان کافی برای خشک شدن می دهد و طول عمر کفش شما را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد.

2. بعد از هر استفاده، کفش را تمیز کنید

یک برس مخصوص کفش یا پارچه میکروفایبر در دسترس داشته باشید و بعد از هر بار پوشیدن کفش های خود را سریع تمیز کنید. این کار باعث می گردد تا با گذشت زمان هرگونه کثیفی یا آلودگی روی چرم جمع نگردد و بعداً با دردسرهای لکه گیری روبرو نشوید.

3. داخل آن قالب کفش بگذارید

کفش های چرم را در حالی که یک قالب کفش درون آن قرار داده اید، نگهداری کنید. استفاده از قالب کفش از جنس چوب سدر یا صنوبر، یکی از مهم ترین نکاتی است که در مراقبت از کفش چرم باید مدنظر داشته باشید و البته این نکته معمولا فراموش می گردد.

چرم متخلخل است یعنی منافذ متعددی دارد؛ بنابراین رطوبت و بو را جذب می نماید که درنهایت باعث تجزیه چرم می گردد. قالب کفش این رطوبت و بو را جذب می نماید و در عین حال شکل مناسب کفش را حفظ می نماید تا از چروک شدن آن جلوگیری کند. تنها با همین مرحله می توانید عمر کفش خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

4. در آب وهوای نامساعد کفش چرم نپوشید

احتمالا احتیاجی به تذکر نیست ولی تا جایی که امکان دارد از پوشیدن کفش چرم در هنگام بارش شدید باران اجتناب کنید و با کفش چرم روی مسیرهایی که نمک و برف دارند، راه نروید. آب می تواند حتی کفش های چرمی ضدآب را لکه دار کند و زیره های چرمی هنگام خیس شدن در برابر سطوح ساینده مانند بتن آسیب پذیرتر می شوند.

اگر از شرایط آب وهوا مطمئن نیستید در خانه و در ماشین، همواره یک جفت کفش مناسب و ضدآب برای بارندگی همراه داشته باشید.

اگر کفش هایتان خیس شدند، از خشک کردن آن ها در نزدیکی رادیاتور یا پنجره اجتناب کنید. گرما و نور خورشید می توانند به چرم آسیب برسانند. فقط اجازه دهید کفش ها به تنهایی (با یک قالب کفش) برای چند روز در معرض هوا باشند.

5. بعد از هر 6 بار پوشیدن، کفش را واکس بزنید

همان طور که نباید اجازه دهید کفش چرم محبوبتان خیلی خیس گردد، باید مراقب باشید که خشک هم نگردد؛ زیرا ممکن است ترک بخورد. حفظ این تعادل شاید سخت به نظر برسد ولی کافی است همین یک نکته را رعایت کنید. هر 6 باری که از کفش استفاده می کنید، آن را پولیش بکشید. این پولیش ممکن است از جنس های مختلفی باشد. یا واکس یا کرم های مخصوص چرم.

پولیش کفش به مرطوب شدن چرم یاری می نماید و در عین حال یک لایه محافظ برای دفع گرد و غبار و آب، به کفش اضافه می نماید. بعلاوه رنگ آن را احیا می نماید و لک ها و آسیب های آن را پنهان می نماید. فقط باید بین واکس یا کرم (یا هر دو) تصمیم بگیرید.

کرم های مخصوص چرم، مرطوب نماینده تر از واکس است و ظاهری طبیعی ایجاد می نماید. پولیش واکس محافظت کمی بهتر و سطح درخشندگی بالاتری را ارائه می دهد؛ اما بیشتر و زودتر خشک می گردد. پیشنهاد می کنیم پولیش کشیدن کفش چرم را با کرم آغاز کنید و با واکس به انتها برسانید؛ اما بسته به رنگی که می خواهید، انتخاب با شماست.

با استفاده از یک پارچه میکروفایبر، پولیش را روی کفش های تمیز با حرکات دایره ای بمالید. اگر می خواهید. کار را با یک دستکش مخصوص پولیش زدن یا برس پولیش به انتها برسانید تا درخشش کفش را بازگردانید.

6. وقتی از کفش استفاده نمی کنید داخل کاور ضدغبار بگذارید

زمانی که قرار نیست برای مدتی از کفش بهره ببرید آن را در کیسه ها و کاورهای مخصوص کفش بگذارید.

گرد و غبار می تواند به مرور زمان وارد کفش های چرمی گردد و در نتیجه باعث لکه دار شدن و تخریب آن گردد. اگر کفش هایتان را به طور منظم نمی پوشید، آن ها را در یک کیسه محافظ گرد و غبار پارچه ای نگه دارید تا از آن ها محافظت کنید و بعلاوه اجازه دهید نفس بکشند.

نگهداری کفش چرم مصنوعی

چرم مصنوعی هم مثل چرم طبیعی احتیاج به مراقبت و شست وشو دارد البته نگهداری از آن کمی فرق دارد. برای مراقبت از کفش چرم مصنوعی به نکات زیر توجه کنید.

1. استفاده از اسپری های محافظ

پیشگیری همواره بهتر از حل مشکل است. قبل از اینکه کفشتان خراب گردد و دنبال راهکار برای درست کردن آن باشید، از اسپری های محافظ ضدآب روی کفش های خود بهره ببرید. این کار مانع خراب شدن کفش ها می گردد؛ مخصوصا اگر بخواهید آن را در آب وهوای نامساعد و بارندگی بپوشید.

اسپری های مخصوص چرم مصنوعی یک لایه محافظ و عایق گرد و غبار و رطوبت روی کفش ایجاد می نمایند. این کار عمر کفش شما را طولانی تر می نماید.

2. شست وشو با آب گرم و صابون دست

کفش های چرم مصنوعی را می توانید به آرامی با آب گرم و صابون های ملایم مخصوص دست بشویید. آب و صابون را با هم مخلوط کنید و با یکپارچه نرم روی کفش بکشید تا گرد و غبار و آلودگی از روی آن پاک گردد.

3. شستن جداگانه بندها

اگر کفش های شما کثیف شده اند احتمالا بند آن ها هم کثیف است. این مرحله را نباید فراموش کنید. برای تمیز کردن بندکفش، حتما آن را در بیاورید و در یک کاسه که آب و صابون در آن ریخته اید بخیسانید و بعد بشویید.

4. دور نگه داشتن از حرارت و تابش مستقیم آفتاب

هنگامی که کفش های خود را تمیز کردید، مهم است که آن ها را خیلی نزدیک به منبع گرما یا نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

این کار دو علت دارد:

  • اشعه ماوراء بنفش می تواند پلاستیک مورداستفاده برای ساخت چرم مصنوعی را تجزیه کند و در نتیجه، کفش شما آغاز به ترک خوردن کند.
  • حرارت مستقیم می تواند باعث ذوب شدن چرم مصنوعی و آسیب غیرقابل تعمیر به کفش شما گردد.

در عوض در مراقبت از کفش چرم شکیبا باشید و آن ها را در جای خنک با هوای آزاد خشک کنید.

5. استفاده از سرکه سفید

فرض کنید لکه های سخت تری روی کفش وجود دارد و آب و صابون آن را از بین نمی برد. می توانید از سرکه سفید برای تمیز کردن آن بهره ببرید.

برای امتحان کردن، اندازه مساوی آب و سرکه را مخلوط کنید. سپس از یک پارچه تمیز برای پاک کردن لکه با این محلول بهره ببرید.

به یاد داشته باشید، همواره ابتدا روی قسمت کوچکی از کفش، این محلول را امتحان کنید! اگر آسیبی به کفش شما نزد از آن روی سایر قسمت های لکه دار بهره ببرید.

نکات نهایی درباره نگهداری کفش چرم مصنوعی

با در نظر گرفتن این موضوع، واضح است که باید با چرم مصنوعی ملایم رفتار کنید.

در نتیجه، تمیز کردن بیش از حد با محلول های قوی در نهایت باعث می گردد که چرم مصنوعی آسیب ببیند، ترک بخورد و رنگ خود را از دست بدهد.

اگر متوجه شدید کفش هایتان کثیف است، شکیبا باشید و بگذارید بعد از شست وشو، به طور طبیعی خشک شوند.

جمع بندی

مراقبت از کفش چرم شاید پرزحمت به نظر برسد ولی عمر کفش های شما را طولانی تر می نماید. مهم ترین نکاتی که باید در مراقبت از کفش چرم بدانید، حفظ آن از رطوبت و از خشکی زیاد است. با رعایت این نکات و خرید محصولات مناسب و باکیفیت برای مراقبت از کفش چرمی، می توانید برای مدت طولانی تری از کفش های خود درست مثل روز اول بهره ببرید.

منابع: jhuti, thehelmclothing, vonbaer

منبع: دیجیکالا مگ

به "مراقبت از کفش چرم با 6 نکته ای که عمر کفش های شما را طولانی تر می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت از کفش چرم با 6 نکته ای که عمر کفش های شما را طولانی تر می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید