زیرآبی در خلیج فارس !

به گزارش اخبار ورزش ها، تنوع گونه های زیستی و جانوری موجود در خلیج فارس، آن را به آکواریومی بزرگ و رنگارنگ تبدیل نموده است. گردشگران، ضمن غواصی در آب های خلیج فارس، امکان مشاهده صدها گونه ماهی، لاک پشت های دریایی، مرجان ها و گونه های گیاهی مختلف را خواهند داشت.

زیرآبی در خلیج فارس !

اخبار ورزش ها: ورزش در ایران همواره با بازی های محلی همراه بوده است، بازی های بسیاری که مخصوص یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و می تواند قوم ها و ملت ها را گرد هم آورد. امکانات طبیعی فراوان ایران هم همواره می توانسته بستری مناسب برای جاذبه سازی های ورزش معاصر باشد. همه اینها در قالب گردشگری ورزشی می تواند انتخاب سفر شما باشد. پیشنهادش از ما، انتخابش از شما.

سوار بر موج های چابهار

موج سواری از ورزش های محبوب آبی است. این ورزش در دسته ورزش های مهیج و خطرناک جای می گیرد و از سال 1950 که یک رشته مستقل اعلام شد، هرساله بر تعداد طرفدارانش اضافه می گردد.

موج سواری در ایران در آب های شمالی و جنوبی کشورمان به صورت محدود انجام می گردد. برترین موج های آب های ایران متعلق به دریای عمان در محدوده چابهار است. کیفیت موج های موجود در این منطقه به قدری مطلوب این رشته ورزشی است که گاهی موج سواران حرفه ای را از سایر نقاط دنیا به خود می کشاند. فوتبال ساحلی، دو و میدانی، والیبال ساحلی، فوت وال (والیبال با پا)، تنیس ساحلی، کبدی ساحلی و هندبال ساحلی، از دیگر ورزش هایی است که با سفر به چابهار می توان به آنها پرداخت.

جودو با امضای ایرانی!

کشتی محلی کردستان زوران پاتوله نام دارد. این ورزش که قدمتی طولانی دارد، معمولاً در چمن و یا زمین های خاکی با خاک نرم برگزار می گردد.

در کشتی زوران دو کشتی گیر، لباس محلی کردی به تن می نمایند، در مقابل یکدیگر گارد می گیرند، با دو دست شال کمر یا بند شلوار محلی یکدیگر را محکم می گیرند و سعی می نمایند تعادل دیگری را بر هم زده و یکدیگر را بر زمین بزنند.

ورزش زمستانی در بهار

این روزها ورزش اسکی از محبوب ترین ورزش های جوانان است. استان همدان که از سردترین استان های کشور محسوب می گردد. به همین جهت پیست های اسکی این استان حتی در بهار نیز همچنان پوشیده از برف است و امکان اسکی را برای دوستداران این ورزش فراهم می نماید. مهم ترین مرکز اسکی در استان همدان، پیست اسکی تاریک دره است.

این پیست در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه در شهر همدان و در دامنه های کوه های الوند قرار گرفته و چشم اندازهای بکر و طبیعی دارد. طول پیست تاریک دره 1600 متر است و با توجه به امکانات و تجهیزات، پس از شمشک و دیزین، سومین پیست بین المللی کشور محسوب می گردد.

در خلیج فارس زیرآبی بروید!

دنیای زیر آب همواره برای انسان وسوسه انگیز بوده است. همین وسوسه و کنجکاوی است که غواصی را به یکی از محبوب ترین ورزش ها تبدیل نموده است، ضمن این که غواصی امروزه یکی از ارکان اصلی گردشگری دریایی است.

گردشگران بسیاری در سراسر دنیا با حضور در سواحل دریاها و اقیانوس ها به غواصی و مشاهده انواع پدیده ها و جاذبه های زیر آب، اعم از طبیعی و تاریخی می پردازند. تقاضا برای این فعالیت ورزشی به حدی زیاد است که در بسیاری از مراکز گردشگری ساحلی و دریایی، مدارس آموزش غواصی ایجاد شده است تا گردشگرانی که مهارت های لازم را ندارند، بتوانند با آموزش های کوتاه مدت و چند ساعته به صورت محدود از لذت غواصی بهره مند شوند.

تنوع گونه های زیستی و جانوری موجود در خلیج فارس، آن را به آکواریومی بزرگ و رنگارنگ تبدیل نموده است. گردشگران، ضمن غواصی در آب های خلیج فارس، امکان مشاهده صدها گونه ماهی، لاک پشت های دریایی، مرجان ها و گونه های گیاهی مختلف را خواهند داشت.

ماهی های تهران را بگیرید!

ماهیگیری ورزشی مفرح است که به سبب تماس با آب و اتراق در کنار دریاچه ها، سبب آرامش روح و روان انسان هم می گردد. به علت بی نیازی به شرایط جسمی و سنی خاص، ماهیگیری به عنوان ورزشی همگانی شناخته می گردد. دریاچه ها و سدهای اطراف تهران و رودخانه جاجرود با داشتن ماهی هایی چون کپور، کراس، ماهی سفید رودخانه ای، ماهی زرد و قزل آلا که از گونه های آبزی موجود در این منطقه است، یکی از نقاط مهم تهران برای ماهیگیری است. البته اگر راهی اطراف تهران شدید، تنها به ماهیگیری فکر نکنید، چرا که می توانید از دیگر فعالیت های ورزشی که در دریاچه ها صورت می گیرد، مثل قایقرانی و اسکی روی آب هم بهره ببرید.

البته ناگفته نماند که در طی سال های گذشته به سبب حضور گردشگران و رعایت نکردن نکات بهداشتی، آلودگی های محیطی این دریاچه زیاد شده و از جمعیت ماهی ها به اندازه زیادی کاسته شده است. گردشگران می توانند با حفظ ارزش های زیست محیطی، ضمن استفاده از این ورزش مفرح، در کم کردن این مسائل هم نقش بسزایی داشته باشند.

یک کشتی با صدهزار تماشاگر

مسابقات کشتی باچوخه که معمولاً در چهار فصل و در مناسبت های مختلف در استان خراسان شمالی برگزار می گردد، از پرتماشاگرترین ورزش های محلی در اسفراین است. فروشگاه ها، ادارات و مدارس اسفراین برای برگزاری مطلوب این مسابقات، به حال تعطیل درمی آید و مردم خونگرم این خطه از کشورمان از صد هزار تماشاگر این رشته ورزشی پذیرایی می نمایند.

این مسابقات با همان شور و حال خاص خود، در شهرستان های مانه و سملقان، شیروان، نیشابور، قوچان، جوین، سبزوار، فاروج، چناران و بجنورد هم برگزار می گردد. مسابقه ای که در اسفراین با حضور ورزشکاران این رشته از استان های مختلف کشورمان برگزار می گردد، در حقیقت عرصه زورآزمایی چوخه کاران زبده استان های خراسان است.

کشتی چوخه در اصل نامی کردی دارد و از آنجا که بیشتر مردم شمال خراسان کرد زبان هستند، این ورزش بین آنها معمول شده و پس از مدتی اداره کل تربیت بدنی خراسان سابق با برگزاری مسابقات مختلف، آن را چوخه نامگذاری کرد. نام چوخه که امروزه بر کشتی محلی خراسان گذاشته شده، از لباسی که کشتی گیران هنگام مبارزه به تن می نمایند، گرفته شده است.

مدت مسابقه چوخه ده دقیقه است که اگر در این مدت نتیجه مسابقه معلوم نگردد، کشتی گیران با استراحت کوتاهی، پنج دقیقه دیگر نیز به مسابقه ادامه می دهند تا پهلوان پهلوانان تعیین گردد. در این رقابت، پهلوانان پیش از ورود به میدان مبارزه وضو می گیرند و با حالی معنوی وارد میدان شده و پس از روبوسی با حریف و به دستور داور که معمولاً از پیشکسوتان کشتی باچوخه است، مبارزه را آغاز می نمایند و در خاتمه نیز برنده و بازنده همدیگر را در آغوش می گیرند تا منش پهلوانی آنها به تماشاگران نیز ثابت گردد.

فرش، پشتی، گوسفند و حتی شتر، از جمله جوایز برندگان این مسابقه است. هرچند جمعیت شهر اسفراین حدود 70 هزار نفر است، اما برای تماشا این آیین، جمعیتی بیش از کل جمعیت شهر در محل برگزاری آن جمع می گردد. برخلاف بسیاری از ورزش ها، مخاطب کشتی با چوخه تنها مردان نیستند، زنان این شهر نیز همراه با بچه هایشان، از تماشاگران پرو پاقرص این ورزش آیینی محسوب می شوند.

منبع: توریسم آنلاین

به "زیرآبی در خلیج فارس !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرآبی در خلیج فارس !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید