رتبه بندی فیلم های سوپرمن؛ از در جستجوی صلح تا مرد پولادین

به گزارش اخبار ورزش ها، سوپرمن یکی از مشهورترین چهره های ژانر ابرقهرمانی است که تقریبا همه با او آشنا هستند: مردی تنومند که لباس آبی و قرمز و شنل بر تن نموده است، پرواز می نماید، توان فیزیکی غیرقابل تصوری دارد و از چشمانش هم لیزر شلیک می گردد. این ابرقهرمان خستگی ناپذیر کتاب های کمیک در دنیای سینما نیز حضور پررنگی داشته و برای سوپرمن فیلم های متعددی ساخته شده است که البته همه آن ها بازخوردهای مثبتی دریافت ننموده اند و در گیشه به موفقیت نرسیده اند.

رتبه بندی فیلم های سوپرمن؛ از در جستجوی صلح تا مرد پولادین

این ابرقهرمان مشهور که نام واقعی اش کال-ال است، اوایل دهه 30 میلادی به وسیله جری سیگل و جو شوستر خلق شد، در دورانی که ژانر ابرقهرمانی در دنیای کمیک هنوز در ابتدای مسیر قرار داشت و به محبوبیت بالایی نرسیده بود. آن روزها، کمیک استریپ ها اغلب با موضوع کمدی و ماجراجویی نوشته و نقاشی می شدند اما سیگل و شوستر تصمیم گرفتند تا شخصیت متفاوتی خلق نمایند، کسی که از قدرت های غیرمنتظره ای بهره می برد و هویت دوگانه ای دارد. این شخصیت که در حقیقت یکی از اولین ابرقهرمانان تاریخ بود، در اولین شماره اکشن کامیکس با نام سوپرمن به مخاطبان معرفی گردید.

سوپرمن با گذشت بیش از 80 سال، همچنان یکی از محبوب ترین ابرقهرمان دنیای کتاب های کمیک و سینما است و به عنوان نماد قدرت، عدالت و شجاعت شناخته می گردد. قهرمانی که از فضا آمده است و حالا با نام کلارک کنت میان انسان ها زندگی می نماید؛ روزنامه نگار خوش قلبِ دیلی پلنت و ساکن شهر متروپلیس که در صورت احتیاج، لباس سوپرمن را بر تن می نماید تا انسان های نگون بخت را از هر خطر و تهدیدی نجات دهد. این ابرقهرمان اگرچه اوایل دهه 50 میلادی با فیلم سوپرمن و مردان کورموش به دنیای سینما آمد اما برای بیشتر سینمادوستان، سوپرمن (1978) نقطه شروعین او در نظر گرفته می گردد، اثری که با تشکر از کریستوفر ریو و جلوه های ویژه کم نظیر، استانداردهای تازه ای را به فیلم های ژانر ابرقهرمانی افزود.

پس از سقوط همه جانبه این شخصیت با در جستجوی صلح، سوپرمن نزدیک به دو دهه بازنشسته شد تا اینکه برایان سینگر او را بازگرداند و سپس زک اسنایدر یک نسخه مدرن تر از او را عرضه کرد. با کنار رفتن هنری کویل، حالا قرار است بازیگر جوان هالیوودی، دیوید کورنسوت این نقش را برعهده بگیرد و فصل تازه فیلم های سوپرمن و البته دنیا سینمایی دی سی با سوپرمن: میراث در سال 2025 شروع خواهد شد. این فیلم مورد انتظار به کارگردانی جیمز گان می تواند محبوبیت ابرقهرمان مشهور دی سی را چندبرابر کند اما پیش از اکران آن، شاید بهتر باشد که نگاهی به نسخه های پیشین داشته باشیم.

10- سوپرمن 4: در جستجوی صلح (Superman IV: The Quest for Peace)

  • سال اکران: 1987
  • کارگردان: سیدنی جی. فیوری
  • بازیگران: کریستوفر ریو، جین هکمن، جکی کوپر، مارک مک کلور، جان کرایر، سام وانامیکر، ماریل همینگوی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 3.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 10 از 100

با اینکه کریستوفر ریو سوپرمن فوق العاده ای است اما حتی او هم نتوانست سوپرمن 4: در جستجوی صلح را نجات دهد؛ فیلمی که تهیه نمایندگان اصلی اش الکساندر و ایلیا سالکایند را نداشت و کریستوفر ریو هم تنها به خاطر حقوق پیشنهادی بالای برادران وارنر حاضر شد در آن به ایفای نقش بپردازد و البته بودجه اش هم پیش از شروع فیلم برداری تقریبا نصف شد. سوپرمن 4 حالا در لیست بدترین فیلم های تاریخ جایگاه ویژه ای دارد و در کنار یکی از بدترین فیلمنامه های ممکن و سکانس های اکشن ضعیف، جلوه های ویژه تراژیک آن نیز کسی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. به وضوح تعیین است که سازندگان هیچ درکی از دو قسمت اول ندارند و آن جادویی که در دو نسخه اول به چشم می خورد، به کلی کنار رفته است.

در جستجوی صلح که خداحافظی کریستوفر ریو با این ابرقهرمان را رقم زد، متاسفانه بدترین فیلم سوپرمن تاریخ است و فاصله معناداری با نسخه های دیگر دارد. از تاثیرات جاودانه این نسخه فقط همین نکته را بدانید که پس از انتشار آن، تا 19 سال هیچ فیلم دیگری پیرامون سوپرمن ساخته و اکران نشد.

9- سوپرمن 3 (Superman III)

  • سال اکران: 1983
  • کارگردان: ریچارد لستر
  • بازیگران: کریستوفر ریو، ریچارد پریور، جکی کوپر، مارک مک کلور، انت اوتول، آنی راس، مارگو کیدر، رابرت وان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 29 از 100

سوپرمن 3 از قسمت چهارم فیلم بهتری است اما حرف تازه ای نمی زند و آن هم نمی تواند پیروزیت های دو نسخه اول را تکرار کند. فیلم لحن تعیینی ندارد و خلاقیت های سازندگان هم جواب نداده است، برای مثال اینجا دو کلارک داریم، یعنی جایی که کنت و یک سوپرمن شیطانی در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. در فیلم ثبات به چشم نمی خورد و حفره های داستانی باعث شده اند که مخاطب هرگز در این دنیا غرق نگردد و تحت تاثیر قرار نگیرد. از دیگر لحظات فاجعه بار فیلم می توانیم به جایی اشاره کنیم که سوپرمن درون یک حباب پلاستیکی گرفتار شده است و نمی تواند نفس بکشد! (یعنی ابرقهرمانی که بدون احتیاج به هیچ وسیله ای، به اعماق فضا پرواز می نماید، توانایی نفس کشیدن درون یک حباب را ندارد)

سوپرمن 3 که برای سومین بار از حضور کریستوفر ریو بهره می برد، به هیچ وجه خود را جدی نمی گیرد و در مجموع ارتباطی با فیلم های پیشین ندارد که شاید سوال برانگیز باشد. اینجا خبری از لکس لوتر یا حتی یک شرور نسبتا قابل قبول هم نیست و لوئیس لین دوست داشتنی به حاشیه رفته است. گاس گورمن هم که قرار است کمیک ریلیف فیلم باشد و استندآپ کمدین افسانه ای، ریچارد پریور نقش آن را بازی می نماید، یک شخصیت ناکارآمد و ضعیف از آب عایدیه است. در سوپرمن 3، فیلم نامه، داستان و حتی لحظات اکشن، هیچ کدام به میزان ای خوب نیستند تا شاهد اثری سینمایی در حدومیزان سوپرمن باشیم.

8- بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (Batman v. Superman: Dawn of Justice)

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، ایمی آدامز، جسی آیزنبرگ، دایان لین، لارنس فیشبرن، جرمی آیرونز، هالی هانتر، گل گدوت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 29 از 100

زک اسنایدر ادعا نموده بود که فیلم بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت برداشتی ساختارشکن از دو قهرمان نمادین و مشهور دنیای کمیک ها و سینما (بتمن و سوپرمن) ارائه خواهد داد. او پُربیراه نمی گفت، زیرا فیلم به معنای واقعی کلمه، رویکرد متفاوتی به این دو شخصیت دارد اما مطابق انتظار، این برداشت نامتعارف بازخوردهای ضدونقیضی دریافت کرد. بعضی از هواداران، برداشت زک اسنایدر از این دو ابرقهرمان را تحسین کردند و بعضی دیگر آن را غیرمنطقی و حتی ضعیف دانستند. با این حال، بسیاری از هواداران هیجان زده بودند تا تقابل بتمن و سوپرمن را برای نخستین بار روی پرده دیدن نمایند. فیلم اما متاسفانه شبیه تبلیغات، اسمش یا حتی وعده هایش نبود، به مسیر متفاوتی رفت و بیشتر هواداران به خواسته های خود نرسیدند.

طلوع عدالت نکات مثبتی هم دارد، از جمله فیلمبرداری درخشان لری فانگ، موسیقی متن خوب هانس زیمر و جانکی ایکس ال و بعلاوه آنالیز تقابل سیاهی و سفیدی نهفته در وجود انسان که جالب توجه بود. با وجود این، فیلم این احساس را به ما می دهد که یا سوپرمن را درک نمی نماید یا علاقه ای به آن ندارد زیرا اسنایدر نسبت به شخصیت بتمن هیجان بسیار بیشتری نشان می دهد و او اغلب در کانون توجه نهاده شده است. با اینکه نسخه برش کارگردان فیلم در مقایسه با نسخه ای که در سینما اکران شد باکیفیت تر است اما حالا تقریبا بیشتر منتقدان و هواداران توافق نظر دارند که شرکت برادران وارنر در رابطه با این فیلم تصمیم های نادرستی اتخاذ کرد؛ این در حالی است که رویکرد صحیح آن ها می توانست ما را با یکی از بهترین فیلم های سوپرمن روبه رو کند.

7- لیگ عدالت (Justice League)

  • سال اکران: 2017
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، ایمی آدامز، گل گدوت، ازرا میلر، جیسون موموآ، ری فیشر، جرمی آیرونز، دایان لین
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 39 از 100

لیگ عدالت از آن فیلم های بزرگی بود که باید در گیشه پیروز می شد؛ اثری که در آن، سوپرمن (هنری کویل) زن شگفت انگیز (گل گدوت)، بتمن (بن افلک)، فلش (ازرا میلر) و آکوامن (جیسون موموآ) حضور دارند، چگونه می تواند به شکست تبدیل گردد؟ همه چیز ابتدا امیدوارنماینده پیش رفت اما اواسط فیلم برداری پروژه، زک اسنایدر و همسرش به علت یک تراژدی خانوادگی (خودکشی و مرگ دخترشان) مجبور شدند از پروژه کنار بروند. سپس جاس ویدون که انتقام جویان (2012) و دنباله آن را ساخته بود، استخدام شد تا فیلم را تکمیل کند. او که ظاهرا علاقه ای به برداشت اسنایدر از لیگ عدالت نداشت، بسیاری از بخش های فیلم را تغییر داد و بخش های دیگر را هم دوباره فیلم برداری کرد. نتیجه نهایی یک افتضاح بزرگ بود که نه تنها نقدهای منفی متعددی دریافت کرد بلکه در گیشه هم باخت و حدود 60 میلیون دلار به دی سی ضرر زد.

فیلم اگرچه نام زک اسنایدر را در مقام کارگردان دارد اما در حقیقت محصول دخالت های استودیو و جاس ویدون است و اسنایدر حتی نسخه ای که در سینماها به نمایش عایدی را یک بار ندیده بود. فیلم از همان لحظه اول، تیر خلاص را به سوپرمن می زند، یعنی جایی که ویدیوی کوتاهی از سوپرمن را دیدن می کنیم. از آنجایی که هنری کویل به سراغ پروژه بعدی اش یعنی مأموریت: غیرممکن - فال اوت رفته و برای این نقش سبیل گذاشته بود، وقتی که استودیوی برادران وارنر از او خواست تا برای فیلم برداری دوباره چند سکانس لیگ عدالت بازگردد، او سبیل خود را نتراشید تا آن ها مجبور شوند از جلوه های ویژه استفاده و آن را به صورت دیجیتالی حذف نمایند.

این کوشش ها جواب نداد و البته کوشش های دی سی برای اینکه فیلم در مقایسه با بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت بازخوردهای مثبت تری دریافت کند هم جواب نداد (آن ها فیلم را به اثری رنگارنگ و چیزی شبیه به انتقام جویان تبدیل نموده بودند). فیلم علی رغم همه ضعف هایی که دارد، در مجموع برداشت چندان بدی از سوپرمن ارائه نمی دهد و او در مقایسه با دو نسخه پیشین، به فیلم های کلاسیک نزدیکی دارد. لیگ عدالت یک افتضاح تمام عیار است اما اگر سخت گیر نباشیم، سوپرمن را می توانیم یکی از نکات مثبت آن بدانیم.

6- سوپرمن و مردان کورموش (Superman and the Mole Men)

  • سال اکران: 1951
  • کارگردان: لی شولم
  • بازیگران: جرج ریوز، فیلیس کوتس، جف کوری، جی. فارل مک دانلد، استنلی اندروز، بایرون فولگر، جری مارن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 5.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 81 از 100

در این فیلم کلاسیک، کلارک کنت و لوئیس لین به شهر کوچک سیلزبی سفر می نمایند تا لین درباره بزرگ ترین چاه نفت دنیا مقاله ای بنویسد. اما با ورود به شهر، آن ها متوجه می شوند که این چاه به دلایل ناتعیین تعطیل شده است. با این همه، شب ها، مردانی عجیب وغریب (و احتمالا آغشته به رادیواکتیو) از چاه خارج می شوند و شهر را به آشوب می کشانند.

سوپرمن و مردان کورموش یک فیلم مستقل سیاه و سفید است که لی شولم (کارگردان) آن را در 12 روز فیلم برداری کرد و قرار بود نقطه شروعین سریال تلویزیونی ماجراجویی های سوپرمن باشد که آن هم در دهه 50 میلادی پخش شد (بعدها این فیلم در قالب دو اپیزود و با نام آدم های ناشناخته به عنوان بخشی از این سریال روی آنتن رفت). فیلم بودجه خاصی ندارد اما جرج ریوز در نقش کلارک کنت شما را قانع می نماید و او برداشتی حماسی از سوپرمن ارائه می دهد. فیلیس کوتس هم بازی خاطره انگیزی در نقش لوئیس لین ارائه داده است و نقش مهمی در قصه دارد. جلوه های ویژه فیلم شاید حالا منسوخ باشد اما داستان سوپرمن و مردان کورموش جلوتر از زمانه اش بود و همچنان ارزش دیدن دارد.

5- لیگ عدالت زک اسنایدر (Zack Snyders Justice League)

  • سال اکران: 2021
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، ری فیشر، ازرا میلر، جیسون موموآ، هری لنیکس، ایمی آدامز، جرمی آیرونز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72 از 100

پس از کوشش های بی وقفه هواداران و چندین سال انتظار، انتها نسخه اسنایدر کات فیلم لیگ عدالت سال 2020 از سرویس اچ بی او مکس منتشر شد. این نسخه همان چیزی بود که باید از ابتدا روی پرده می رفت، یک فیلم سیاه که در آن از رنگ بندی کارتونی جاس ویدون و سکانس های کمدی درجه دو خبری نیست. فیلم که با بودجه ای 70 میلیون دلاری تکمیل شد، حتی چند نمای نو هم داشت که در یکی از آن ها شاهد رویارویی بن افلک و جوکر (جرد لتو) بودیم. سال 2021، اسنایدر در مصاحبه ای گفت که لیگ عدالت ابتدا قرار بود قسمت اول یک سه گانه باشد. در حالی که هواداران نسخه اسنایدر کات امیدوار بودند که این دو دنباله هم در نهایت ساخته گردد اما واقعیت این است که این اتفاق رخ نخواهد داد. اسنایدر این رابطه گفته است: برادران وارنر همواره علیه اسنایدر بوده است. چه می توانم بگویم؟ آن ها به ایده ها و برداشت های من علاقه ای ندارند.

و اما سوپرمن، این شخصیت اگرچه در نیمه اول فیلم حضور ندارد اما ورود او هر کسی را هیجان زده می نماید. سوپرمن می تواند الهام بخش هر کسی باشد و زک اسنایدر در لیگ عدالت، تاثیرات این شخصیت بر مردم - و دیگر ابرقهرمانان - را آنالیز می نماید. با اینکه به بعضی از ابعاد سوپرمن در فیلم انتقاد وارد است (مانند لباس سیاهی که پوشیده است یا اینکه سوپرمنِ شیطانی لباس کلاسیک بتمن را برتن دارد) اما برداشت اسنایدر از سوپرمنِ هنری کاویل، قابل قبول است و متوجه می شویم که چرا این ابرقهرمان بزرگ همواره نقشی کلیدی در فیلم های دی سی داشته است.

4- مرد پولادین (Man of Steel)

  • سال اکران: 2013
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • بازیگران: هنری کویل، ایمی آدامز، مایکل شانون، کوین کاستنر، دایان لین، لارنس فیشبرن، آنتیه تراوه، راسل کرو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 56 از 100

مرد پولادین شخصیت سوپرمن را در بطن دنیای عرضه می نماید که نسبت به فیلم های پیشین، واقع گرایی بیشتری دارد (اگرچه در تاریک نشان دادن آن اندکی افراطی عمل می نماید). در دنیای که زک اسنایدر ساخته است، ابرقهرمان بودن عواقب سنگینی دارد و کسی که می خواهد به یک قهرمان محبوب تبدیل گردد، باید مراحل چالش برانگیزی را از سر بگذارند و درس های مهمی بگیرد. با اینکه اسنایدر اهداف متفاوتی را با این فیلم دنبال نموده است - و به همه آن ها نمی رسد - اما یکی از پیروزیت های او این است که به مخاطب نشان می دهد کلارک کنت بودن چه حسی دارد و ما با او همذات پنداری می کنیم.

مرد پولادین سکانس های اکشن فوق العاده ای دارد که در زمره بهترین های یک دهه اخیر قرار می گیرند. با وجود کیفیت فنی فیلم و زیبایی های بصری، ساخته زک اسنایدر یک مشکل اساسی دارد: سوپرمن گویی اهمیت زیادی به نجات مردم نمی دهد و دغدغه های دیگری دارد. اسنایدر می خواست تا یک برداشت مدرن از سوپرمن ارائه دهد اما در این مسیر فراموش می نماید که علت اصلی محبوبیت این ابرقهرمان چیست. (خطر اسپویل)، اینکه سوپرمن گردن ژنرال زاد (مایکل شانون) را می شکند هم تصمیم بحث برانگیزی بود که مورد انتقاد نهاده شد. اکنون فراموش نموده ایم اما در سال 2013، هنگامی که مرد پولادین روی پرده رفت، وعده روزهای هیجان انگیزی را برای این ابرقهرمان و بعلاوه دنیای پیشرفته دی سی می داد.

3- سوپرمن 2 (Superman II)

  • سال اکران: 1980
  • کارگردان: ریچارد لستر
  • بازیگران: کریستوفر ریو، جین هکمن، ند بیتی، جکی کوپر، سارا داگلاس، مارگو کیدر، جک اوهالوران، ترنس استامپ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 83 از 100

دنباله پرسروصدای فیلم پیروز سوپرمن (1978)، سوپرمن 2 بی تردید یکی از آثار ماندگار ژانر ابرقهرمانی از دهه 80 میلادی است. بخش اعظمی از قصه، پیرامون کشمکش های کلارک کنت اتفاق می افتد که می خواهد هویت دوگانه اش میان کلارک کنت و سوپرمن را مدیریت کند و با مسائل اساسی روبه رو می گردد. کلارک در طول فیلم، بارها به چالش کشیده می گردد زیرا می خواهد مثل انسان ها یک زندگی عادی داشته باشد اما هم زمان مسئولیت های مهمی بر دوش او است و نمی تواند وظایف خود به عنوان یک ابرقهرمان را فراموش کند.

سوپرمن 2 پیروز می گردد تا از شخصیت قدرتمندی همانند سوپرمن برداشتی انسانی ارائه دهد و مخاطب نه تنها دغدغه های این ابرقهرمان را درک می نماید بلکه برای نخستین بار، معنای واقعی یک ابرقهرمانِ شکست ناپذیر بودن را هم می فهمد. ساخته ریچارد لستر به یک کتاب راهنما برای ساخت دنباله های ابرقهرمانی نیز تبدیل شد و آثار مشهوری همانند مرد عنکبوتی 2 (2004) از آن الهام گرفته اند. ناگفته نماند که از این فیلم دو نسخه وجود دارد و اگرچه نسخه برش کارگردان ریچارد دانر بهترین است اما نسخه ای که در سینماها اکران شد هم ارزش دیدن دارد.

2- بازگشت سوپرمن (Superman Returns)

  • سال اکران: 2006
  • کارگردان: برایان سینگر
  • بازیگران: براندون روث، کیت باسورث، کوین اسپیسی، جیمز مارسدن، فرانک لانگلا، اوا ماری سنت، پارکر پوزی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 74 از 100

19 سال پس از فاجعه ای به نام سوپرمن 4: در جستجوی صلح، این ابرقهرمان با بازگشت سوپرمن به سینماها آمد؛ فیلمی به کارگردانی برایان سینگر که با مردان ایکس به چهره ای محبوب تبدیل شده بود و یک ستاره نوظهور به نام براندون روث در نقش اصلی. این فیلم به شکلی طراحی شده است که به دو نسخه اصلی سوپرمن ادای دین کند و اگرچه به عنصر نوستالژی بیش از حد وابسته است اما با پیروزیت همان حس وحال سوپرمن های کلاسیک را بازآفرینی می نماید و به ما یادآور می گردد که چرا عاشق سوپرمن هستیم.

یک لکس لوتر درجه یک، جلوه های ویژه راضی نماینده، داستانی متفاوت و نقش آفرینی خوب براندون روث (که اصلا بازی در این نقش برازنده اوست)، بازگشت سوپرمن را به یکی از بهترین آثار سینمایی با موضوع این ابرقهرمان تبدیل کرد. با وجود این، سکانس های اکشن معدود فیلم باعث شد تا مخاطبان چندان هیجان زده نشوند، به ویژه هواداران قدیمی که نزدیک به دو دهه در انتظار این فیلم بودند. آن روزها انتظارات از آثار ابرقهرمانی نیز متفاوت بود و این ژانر با سکانس های اکشن بزرگ پیوند خورده بودند (مخاطبان در پی چیز دیگری نبودند). با این حال، ارزش فیلم در گذر زمان تعیین شد و دیدنی بازگشت سوپرمن همچنان تجربه سینمایی جذابی است.

1- سوپرمن (Superman: The Movie)

  • سال اکران: 1978
  • کارگردان: ریچارد دانر
  • بازیگران: کریستوفر ریو، مارلون براندو، جین هکمن، بیل بـِیلی، دیوید نیل، دیوید دی کایسر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100

یک فیلم ابرقهرمانی افسانه ای که از یاد نمی رود، سوپرمن نه تنها یکی از نقاط عطف ژانر ابرقهرمانی و یکی از بهترین فیلم های دهه 70 میلادی است بلکه همچنان بسیاری از هواداران دی سی آن را بهترین اقتباس ممکن از این ابرقهرمان می دانند. همه چیز در این فیلم بی نقص است، از انتخاب هوشمندانه کریستوفر ریو برای نقش کلارک کنت تا درک درست ریچارد دانر از رسالت این شخصیت و لحظات هیجان انگیزی که سوپرمن به نجات انسان ها می آید و در نقش منجی ظاهر می گردد، مانند سکانسی که برخورد صاعقه به موتور یک هواپیما، آن را از کار می اندازد و در حالی که مسافران امیدی به زنده ماندن ندارند، سوپرمن از راه می رسد و از وقوع یک تراژدی بزرگ جلوگیری می نماید.

موسیقی های تکرارنشدنی جان ویلیامز را هم نباید نادیده بگیریم؛ ویلیامز به معنای واقعی کلمه، چهارچوب موسیقی متن ابرقهرمانی مدرن را بنا نهاد و به منبع الهام دیگر آهنگسازان ژانر تبدیل شد. از تاثیرگذاری سوپرمن تنها می توانیم به این نکته اشاره کنیم که از فیلم های محبوب رئیس مارول، کوین فایگی است و او آن را همواره دیدن می نماید. دیوید کورنسوت شاید سوپرمن بعدی سینما باشد و حتی فوق العاده ظاهر گردد اما میراث این شخصیت در دنیای سینما با کریستوفر ریو شروع شد و برای بسیاری از سینمادوستان، سوپرمن با این بازیگر و با نسخه 1978 معنا پیدا می نماید.

منبع: Moviweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "رتبه بندی فیلم های سوپرمن؛ از در جستجوی صلح تا مرد پولادین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی فیلم های سوپرمن؛ از در جستجوی صلح تا مرد پولادین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید