هشدار گوترش درباره خطر فاجعه هسته ای، حذف سلاح هسته ای اولویت است

به گزارش اخبار ورزش ها، ایرنا نوشت: دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران ناکازاکی گفت: در حالی که کشورهای دارای سلاح هسته ای برای فراوری سلاح های خطرناک تر رقابت می نمایند و خطر فاجعه هسته ای اکنون در بالاترین حد خود از زمان جنگ سرد واقع شده است، از کوشش برای حفظ صلح دست نخواهیم کشید.

هشدار گوترش درباره خطر فاجعه هسته ای، حذف سلاح هسته ای اولویت است

نزدیک به هشت دهه پس از فرود آمدن بمب اتمی آمریکا به نام مرد چاق بر شهر ناکازاکی ژاپن، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پیامی خواهان از میان بردن سلاح های هسته ای شد.

گوترش در پیامی به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران ناکازاکی در انتها جنگ دنیای دوم در 1945، گفت: این مراسم فرصتی برای یادآوری لحظه ای از وحشت عمیق برای بشریت است.

وی با اشاره به هیروشیما، دیگر شهر ژاپن که چند روز قبل از ناکازاکی بمباران شده بود، ادامه داد: ما برای کشته شدگان سوگواری می کنیم، اما یادشان هرگز فراموش نخواهد شد، ما ویرانی وحشتناکی که بر سر این دو شهر فرود آمد را به یاد می آوریم و به قدرت و استقامت مردم ناکازاکی برای بازسازی ارج می نهیم.

گوترش به نام درگذشتگان هیروشیما و ناکازاکی و به یاد ویرانی وسیع این دو شهر، حذف سلاح های هسته ای را بالاترین اولویت سازمان ملل بیان کرد بویژه در زمانی که دنیا با تهدیدات نو جنگ هسته ای روبرو است.

او بدون نام بردن از هیچ کشوری اعلام نمود: به رغم درس های وحشتناک سال 1945، بشریت اکنون با یک مسابقه تسلیحاتی نو روبرو است، سلاح های هسته ای به عنوان ابزار زور استفاده می شوند.

وی اضافه نمود: سیستم های تسلیحاتی در حال ارتقا و در مرکز استراتژی های امنیت هستند و این دستگاه ها، مرگ را سریع تر، دقیق تر و مخفی تر می نمایند، اکنون خطر فاجعه هسته ای در بالاترین حد خود از زمان جنگ سرد واقع شده است.

گوترش اضافه نمود: در حالی که کشورهای مجهز به سلاح هسته ای در حال رقابت برای ساخت سلاح های خطرناک تر هستند، از کوشش برای خلع سلاح هسته ای و حفظ صلح دست نخواهیم کشید، تنها راه برای از بین بردن خطر هسته ای، از بین بردن سلاح های هسته ای است.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این سازمان به همکاری با رهبران دنیا برای تقویت کوشش های دنیای برای خلع سلاح و عدم اشاعه از جمله به وسیله معاهده منع توسعه سلاح های هسته ای و معاهده منع سلاح های هسته ای ادامه خواهد داد.

او درباره ویرانی ژاپن اضافه نمود: ما هرگز نمی توانیم آنچه در این کشور رخ داد را فراموش کنیم. ما باید سایه نابودی هسته ای را یکبار برای همواره از بین ببریم. دیگر نه ناکازاکی. نه هیروشیما.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "هشدار گوترش درباره خطر فاجعه هسته ای، حذف سلاح هسته ای اولویت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار گوترش درباره خطر فاجعه هسته ای، حذف سلاح هسته ای اولویت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید