نقد و آنالیز MacBook Air M2؛ ارتقایی محدود، اما ارزشمند

به گزارش اخبار ورزش ها، محصول تازه شرکت اپل یعنی MacBook Air M2 یکی از محصولات حائز اهمیت در حوزه سخت افزاری سال 2022 محسوب می گردد که در این یادداشت قصد داریم ضمن آنالیز و تشریح این محصول، درباره نقاط قوت و ضعف این دستگاه هم صحبت کنیم. بعلاوه درباره این موضوع هم صحبت می کنیم که آیا خرید مک بوک ایر M2 نسبت به سایر محصولات مک بوک شرکت اپل ارزش خرید دارد یا خیر.

نقد و آنالیز MacBook Air M2؛ ارتقایی محدود، اما ارزشمند

لپ تاپ 13.6 اینچی اپل مدل MacBook Air Z15Z0006X M2 2022

91,000,000 تومان

مشاهده و خرید

اپل؛ در مسیر توسعه

بعد از تقریبا 14 سال، انجام سه اصلاحیه و طراحی دو مدل معماری پردازنده متفاوت، مک بوک ایر هویت تازه و مدرنی به خود گرفته که می توان ادعا کرد که این دستگاه با اجداد خود فاصله زیادی پیدا نموده است. انجام این تغییرات به وسیله شرکت اپل واقعا موضوع مهمی است؛ چراکه میلیون ها کاربر در سراسر جهان به صورت پیش فرض از مک بوک ایر استفاده می نمایند. از طرفی، محصول مک بوک ایر رسما از استاندارد خاصی برای فراوری یک لپتاپ سبک و نازک استفاده می نماید که سایر سازندگان در صدد یافتن این متر و معیارها هستند.

جدا از بحث تغییرات، MacBook Air تازه از پردازنده تازه شرکت اپل یعنی M2 بهره می برد. البته، این وجود این پردازنده در مک بوک باعث می گردد تا قیمت این محصول گران تر از مک بوک های قدیمی اپل باشد. قیمتِ مک بوک ایرِ تازه از 1200 دلار آغاز می گردد که تقریبا دویست دلار بیشتر از مدل قبلی خود است. با این اوصاف، شرکت اپل همچنان خط فراوری مک بوک های حاوی پردازنده M1 را فعال نگه داشته تا خریداران بتوانند در حد بودجه خود یک محصول مناسب را انتخاب نمایند. نرخ مک بوک ها با پردازنده M1 از مرز هزار دلار فراتر نمی رود. مک بوک ایر M1 هنوز یکی از برترین لپتاپ هایی است که در سطح بازار می توان یافت. اپل با تغییراتی که در مدل ایر M2 انجام داده، رسما کاری نموده تا حتی کاربران لپتاپ ایر M1 برای خرید مدل تازه وسوسه شوند.

مشخصات MacBook Air M2

پردازندهM2- ARM 8 Cores
گرافیکM2-10 Cores
حافظه16Gb
فضای ذخیره سازی512Gb SSD
صفحه نمایشIPS level panel
درگاه های ارتباطی
  • Wi-Fi
  • Bluetooth
  • USB Type-C
  • Thunderbolt 4
  • جک 3.5 میلی متری صدا
پورت ها2x USB Type-C
دوربینFaceTime HD/2.1 Mpix
باتریلیتیوم پلیمری
سیستم عاملApple Mac OS
وزن 1.24 کیلوگرم

طراحی و ظاهر

لوگوی معروف اپل در مک بوک ایر تازه نسبت به سایر مک بوک های قبلی تقریبا سی درصد بزرگتر طراحی شده و روی بدنه مک بوک قرار گفته است. ظاهر و شکل مک بوک ایر تازه از مک بوک پرو 14 و 16 اینچی به شدت وام گرفته است. به طور کلی شکل مک بوک ایر M2 چهارگوش است و از لحاظ ظاهری ابهت خاص خود را دارد. ضخامت 11 میلی متری بدنه مک بوک ایر تازه به زیبایی این دستگاه افزوده و در نگاه اول، هر فردی متوجه ضخامت بسیار نازک دستگاه می گردد. مدل های قدیمی تر از مک بوک ایر ضخامت بیشتری دارند. بعلاوه مدل های قدیمی از لحاظ ظاهری آنچنان زیبایی حیرت برانگیزی ندارند که انگشت به دهان بمانیم. مک بوک ایر M2 وزنی معادل 1.2 کیلوگرم دارد که در مقایسه با نسخه قبلی اندکی سبک تر است. با این حال، به طور کلی محصولات مک بوک ایر به علت وزن سبکی که دارند، برای حمل و نقل به شدت عالی هستند.

با تمام این تفاسیر، شاید عده ای از شکل چهار گوش مک بوک ایر M2 خوششان نیاید، اما ظاهر مدرنِ این دستگاه حداقل تا چهار الی پنج سال آینده از مد خارج نخواهد شد. اگر این محصول را در رنگ تازهِ شرکت اپل که آن را رنگ نیمه شب (Midnight) نامیده بخرید، یک مسئله به احتمال زیاد شما را آزار می دهد. با وجود این که رنگ نیمه شب در محصول مک بوک ایر M2 به شدت خیره نماینده به نظر می رسد، اثر انگشت روی بدنه آلومینیومی دستگاه به وفور باقی می ماند که شاید برای عده ای این نکته آزاردهنده باشد. هر چند، این مورد در سایر رنگ ها مثل نقره ای و طلایی به چشم نمی آید.

با وجود این که مک بوک ایر تازه شرکت اپل وزن بسیار سبکی دارد، بدنه دستگاه کاملا مقاومت لازم را در برابر فشار و استرس های محیطی دارد. از طرفی می توان صفحه نمایش مک بوک را صرفا با یک انگشت به راحتی باز کرد. همان طور که قبلا شرکت اپل برای محصولات سخت افزاری خود کیفیت لازم را به کار گرفته بود، در مک بوکی ایر M2 هم کیفیت فوق العاده ای را در بدنه دستگاه شاهد هستیم.

شارژ و پورت های MacBook Air M2

مک بوک ایر تازه علاوه بر وام گرفتن ظاهر خود از مدل های قدیمی، کانکتور شارژ MagSafe را هم از مک بوک پرو 14 و 16 اینچی الگوبرداری می نماید. به این طریق، شما می توانید لپتاپ را بدون نگرانی از این بابت که کابل روی زمین رها شده باشد، شارژ کنید. مدل پایه مک بوک ایر تازه با یک شارژر 30 وات عرضه می گردد که برای چند سال، یک استاندارد مناسب برای محصولات اپل قرار گرفته است. با این حال، برای مدل های تازه می توان مدل جمع و جورتر یک شارژر 35 واتی با دو پورت USB-C یا یک شارژر بزرگتر و قدرتمند با ظرفیت 67 وات را هم خریداری کرد. با شارژر 67 وات می توان باتری مک بوک ایر را در عرض 30 دقیقه پنجاه درصد شارژ کرد.

برای مک بوک ایر M2 به طور معمول همان طور که گفته شد یک شارژر 35 وات هم وجود دارد که به راحتی می توان آن را حمل و نقل کرد. با این حال، بهتر بود که یک شارژر قوی تر برای این دستگاه در نظر گرفته می شد. با شارژر 35 واتی می توان مک بوک ایر را در عرض 30 دقیقه، بیست و پنج درصد شارژ کرد. البته این رقم زمانی به دست می آید که صفحه نمایش بسته باشد. این مقدار، دقیقا نصفِ قدرتی است که شارژر 67 واتی نشان می دهد. اگر شما یک آیفون هم داشته باشید و به شارژر متصل کنید و بخواهید همزمان مک بوک را هم شارژ کنید، سرعت شارژ مک بوک به طور واضح کاسته خواهد شد. امیدواریم اپل در آینده بتواند شارژر قدرتمندری را با دو پورت ارائه دهد. هر چند، در سطح بازار می توان شارژرهای شرکت های مختلف را به وفور رویت کرد که هم قدرت وات بیشتری را ارائه می دهند و هم تعداد پورت های مناسبی دارند.

خوشبختانه به علت وجود پورت MagSafe شما یک پورت اضافی USB-C نسبت به مدل های قدیمی تر دارید. به جای استفاده از یک پورت برای شارژر کامپیوتر و استفاده از سایر جایگاه ها برای اتصال ابزارهای دیجیتالی مختلف، شما می توانید از هر دو پورت های تاندربولت برای اتصال وسایل الکترونیکی بهره ببرید. با این حال، فقط دو پورت روی مک بوک ایر M2 تعبیه شده که هر دو پورت در سمت چپ دستگاه واقع شده است. وجود پورت USB-A برای اتصال لوازم مختلف به شدت سودمند است و سازندگان می توانستند در سمت راست دستگاه چند پورت اضافه نمایند. با این حال، بهتر است شما همواره یک هاب USB-C داخل کیف لپتاپ خود داشته باشید.

ذکر این نکته هم ضروری است که اپل در مک بوک ایر تازه همچنان دستگاه را به استفاده از یک صفحه نمایش خارجی محدود می نماید. بنابراین اگر شما می خواهید لپتاپ تان را به بیش از یک مانیتور در آنِ واحد متصل کنید، شما باید از مک بوک پرو 14 اینچی بهره ببرید که تا چهار صفحه نمایش خارجی را می توان به آن متصل کرد.

کیبورد و اسپیکر

کیبورد مک بوک ایر M2 شبیه به مک بوک پرو 14 اینچی است. کیبورد دستگاه به شدت عملکرد خوب و درستی دارد. بعلاوه تاچ آی دی روی کیبورد تعبیه شده و خوشبختانه خبری از تاچ بار (Touch Bar) روی کیبورد این دستگاه نیست؛ بخشی که کارایی خاصی ندارد.

دکمه های کیبورد با فاصله خوبی از هم قرار گرفته و فشردن دکمه ها به راحتی هر چه تمام تر انجام می گردد. بعلاوه، سر و صدای تایپ با کیبورد در مک بوک ایر تازه بسیار کمتر از مدل های قدیمی تر مک بوک به نظر می رسد. اگر در گذشته از مک بوک های مبتنی بر اینتل قدیمی تر استفاده نموده اید، در هنگام تایپ با کیبورد مک بوک ایر M2 متوجه پیشرفت حائز اهمیت کیبورد خواهید شد.

ترک پد موجود در کیبورد تفاوت چندان بزرگی با نسخه های قدیمی تر ندارد و صرفا به نظر می رسد کمی عریض تر شده است. از لحاظ عملکردی این تاچ پد شبیه به سایر تاچ پد مک بوک ها است و می توان به راحتی با استفاده از تاچ پد به اسکرول کردن محیط کاربری و صفحات اینترنتی پرداخت.

در یک تغییر جالب، صفحه ایر تازه فاقد صفحات مشبک اسپیکر است که در سایر مدل های مک بوک دیده می گردد. به جای این مورد، اسپیکرها بین کیبورد و صفحه نمایش قرار گرفته اند تا ظاهر مجذوب کننده تری به این دستگاه بدهند.

سیستم اسپیکر تازه شامل دو اسپیکر و دو ووفر است. بعلاوه مک بوک ایر تازه از فناوری Spatial Audio منحصر به شرکت اپل بهره می برد. در مقایسه با مک بوک ایر M1، اسپیکرهای تازه قدرت به نسبت بیشتر و اکوی کمتر، به خصوص در حدبیشتر مقدار صدا دارند اما این تفاوت چندان قابل توجه نبوده و اسپیکرهای مک بوک ایر در برابر مک بوک پرو 14 و 16 اینچی از لحاظ فنی در جایگاهی عقب تر می ایستند. با این وجود، اسپیکرهای مک بوک ایر M2 نسبت به سایر لپتاپ ها کیفیت بهتری دارد و می توان تجربه لذتبخشی را پیرامون تماشای فیلم و سریال با مک بوک ایر M2 کسب کرد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش مک بوک ایر M2 یک میزان بزرگتر از مدل های قبلی بوده و از 13.3 اینچ به 13.6 اینچ تغییر نموده است. با این حال، همین چند اینچ بیشتر، به ارتفاع صفحه نمایش افزوده و صفحه نمایش به نظر بلندتر است تا این که عریض تر به چشم بیاید. نوارهای حاشیه اطراف صفحه نمایش یک میزان کمتر شده و گوشه های صفحه گرد شده تا صفحه نمایش ظاهر مدرن تری داشته باشد.

صفحه نمایش تازه، شفافیت بیشتری هم دارد. شرکت اپل ادعا می نماید که در مک بوک ایر تازه 500 نیت لحاظ شده که در برابر 400 نیت موجود در مدل های قبلی یک دستاورد خوب تلقی می گردد. با این حال، در تست ها مشاهده نموده ایم که 434 نیت، عدد واقعی پیرامون این ادعاست. استفاده از صفحه نمایش در طول کل ساعات روز چشم ها را اذیت ننموده و اگر قرار باشد از لحاظ دقت رنگ و بعلاوه متر و معایرهای فنی صفحه نمایش را آنالیز کنیم، مک بوک ایر M2 با پوشش 100 درصدی از طیف SRGB و 84 درصد از AdobeRGB و 95 درصد از P3 پیروز بیرون می آید.

با تمامی این تفاسیر، شفافیت و مقدار نور مک بوک ایر M2 آنچنان حیرت انگیز نیست و در مدل های مک بوک پرو هم می توان صفحه نمایش قوی تری را در این حد شاهد بود.

صفحه نمایش این مک بوک نسبت به مدل مک بوک پرو 13 اینچ به مراتب بهتر است. اگر مدت زمان زیادی برای گشت و گذار در فضای مجازی و بعلاوه انجام کارهای تایپ می پردازید، صفحه نمایش مک بوک ایر M2 می تواند توجه شما را به خود جلب کند. متاسفانه صفحه نمایش مک بوک ایر تازه هم شبیه مدل های مک بوک پرو 14 و 16 اینچ، یک بریدگی (Notch) در بالای صفحه دارد. این بریدگی صفحه نمایش علاوه بر مزایایی که دارد، معایب مهمی هم در این بریدگی می توان مشاهده کرد.

مسئله بر سر این نیست که بریدگی موجود در صفحه نمایش زشت است یا حواس کاربر را پرت می نماید. این بریدگی هنگام کار با منو بار (Menu Bar) مشکلاتی را می آفریند. در هنگام استفاده از نرم افزارهای منو بار نظیر ساعت و تقویم، موقعیت و مقدار بریدگی صفحه نمایش بیشتر اوقات مخل اجرای برنامه به طور کامل مطابق با صفحه نمایش لپتاپ است. برای حل این مشکل نرم افزارهای شرکت های خصوصی ثالت مثل Bartender وجود دارد که این اختلال را حل می نمایند.

خوشبختانه دوربینی که در داخل بریدگی وجود دارد، کیفیت 1080p است که در مدل های پرو بزرگتر وجود دارد. از طرفی، وجود چنین دوربینی رسما نعمت است؛ چراکه نسبت به دوربین 720p موجود در مک بوک پرو 13 اینچی و مک بوک ایر قدیمی تر بهتر است. تصاویر با این دوربین تمیزتر، پر جزئیات تر، رنگ و کنتراست بهتر و به طور کلی کیفیت بهتری دارد. این دوربین برای تماس های ویدیویی به شدت مناسب است و رسما به جای دوربین موجود در مک بوک ایر M1 که تصاویر کیفیت پایین تری دارند، می توان وبکم ایر M2 را یک نقطه مثبت بسیار خوب تلقی کرد.

قدرت عملکرد

شرکت اپل ادعا نموده که پردازنده تازه، 18 درصد راندمان چند هسته ای و 35 درصد سرعت گرافیکی بهتری نسبت به پردازنده های M1 دارد. مدل پایه مک بوک ایر M2 با پردازنده هشت هسته ای، پردازنده گرافیکی هشت هسته ای، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه عرضه شده است. مدل قوی تری از این مدل وجود دارد که پردازنده گرافیکی 10 هسته ای و 512 گیگابایت حافظه دارد. شما می توانید رم را تا 24 گیگابایت و حافظه را تا 2 ترابایت ارتقا دهید. بنابراین، امکان ارتقا برای این محصول وجود دارد. پیشنهاد می گردد در ابتدا به جای خرید نسخه پایه، مدل پیشرفته ی دستگاه را بخرید.

نسخه M2 با 512 گیگابایت توانسته در تست های بنچمارک از مدل M1 در تمامی تست ها پیشی بگیرد؛ هر چند، تفاوت ها در بعضی تست ها آنچنان چشمگیر نیست. با این حال، مک بوک ایر M2 به طرز قابل توجهی نسبت به مک بوک پرو M2 کندتر است؛ مدلی که بدنه ضخیم تر داشته و بعلاوه یک فن برای خنک سازی پردازنده دارد. طراحیِ مدل ایر M2 بدون فن است و دستگاه در شرایط کاری معمولی عملکرد بسیار خوبی را از خود ارائه می دهد. با وجود این که گرافیک مک بوک ایر M2 نسبت به طراحی خاصی که دارد، نمره بهتری نسبت به مک بوک ایر M1 می گیرد، مک بوک ایر M2 در انجام کارهای سنگین امکان دارد کم بیاورد.

مشخصا نمی توان انتظار داشت که مک بوک ایر M2 نسبت به مدل های قبلی پیشرفت و عملکرد به شدت بهتری داشته باشد. با این حال، بهینه سازی هایی که برای این محصول صورت گرفته، می توان خرید این مک بوک را در فهرست گزینه های خرید قرار داد. با وجود این که بر اساس بنچمارک ها، مک بوک ایر نسبت به مک بوک پرو M2 نتیجه ضعیف تری داشته، در هنگام کار با ایر M2 با مشکل خاصی روبه رو نخواهید شد. شما می توانید در یک لحظه با ده، دوازده صفحه کروم و همزمان نرم افزارهای مختلف کار نموده و حتی در پس زمینه موسیقی خاصی را پخش کنید.

نقاط قوت
  • طراحی سبک تر و نازک تر
  • صفحه نمایش بهتر
  • وبکم خوب
  • عمر باتری برای یک روز کار مناسب است
  • عملکرد عالی برای بیشتر کارها
  • شارژ MagSafe به شدت عالی است
نقاط ضعف
  • قیمت بالا
  • داغ کردن دستگاه تحت فشار کاری سنگین
  • مدل پایه مک بوک ایر M2 از حافظه ذخیره سازی کمی استفاده می نماید
  • تعداد کم پورت ها

لپتاپ MacBook Air M2؛ یک گزینه مجذوب کننده برای عاشقان محصولات اپل

مک بوک ایر M2 در بعضی از مولفه ها شبیه به مدل مک بوک ایر M1 است. برای مثال مقدار ماندگاری باتری در هر دو محصول تقریبا یکسان است. با این اوصاف، شرکت اپل توانسته بهینه سازی های خاصی را به مک بوک ایر M2 اضافه کند. پردازنده بهتر، وزن سبک تر و صد البته ظاهر مدرن تر از تغییراتی است که در این محصول می توان به وضوح مشاهده کرد.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

42,790,000

تومان

لپ تاپ 13.6 اینچی اپل مدل MacBook Air-B M2 2022

54,830,000

تومان

خرید مک بوک از اخبار ورزش ها

مشاهده همه

مک بوک ایر تازه در هر سطح از تغییرات توانسته عملکرد درستی داشته باشد. با این حال، زمانی می توان این دستاوردها را حیرت انگیز دانست که قیمت دستگاه هم برای عموم کاربران ارزان باشد. با این حال، اگر بین دو مدل مک بوک ایر M1 و M2 مردد هستید و از لحاظ بودجه با مشکل روبه رو نیستید، قطع به یقین خرید مک بوک ایر M2 پیشنهاد اول خواهد بود. اگر عمر باتری بیشتر و عملکرد بهتری را می خواهید، خرید نسخه مک بوک پرو هم می تواند یک گزینه خوب باشد. البته حواستان باشد به جای خرید مدل پایه مک بوک ایر M2، مدلی را بخرید که حافظه 512 گیگابایتی و 16 گیگابایت رم دارد. اگر از لحاظ بودجه با محدودیت هایی روبرو هستید، مک بوک ایر M1 می تواند جزء انتخاب های عالی برای خرید باشد.

لپ تاپ 13.6 اینچی اپل مدل MacBook Air Z15Z0006X M2 2022

91,000,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: theverge

سوال و جواب های رایج درباره MacBook Air M2

MacBook Air M2 تا چه مقدار باتری نگه می دارد؟

با انجام کارهای روتین و سطح نور پنجاه درصد، هشت الی 10 ساعت می توان با این مک بوک بدون اتصال به شارژر کار کرد.

آیا MacBook Air M2 برای گیم مناسب است؟

با این که خرید مک بوک های اپل صرفا برای انجام بازی های ویدیویی توصیه نمی گردد، قدرت سخت افزاری این مک بوک در حد و مقدار ای است که بتوان بازی های ویدیویی را با حداقل کیفیت پیشنهادی اجرا کند.

MacBook Air M2 نسبت به مدل M1 چه تغییراتی نموده است؟

وزن سبک تر، پردازنده سریع تر و قدرتمندتر و بعلاوه اسپیکر و دوربین وبکم بهتری را می توان در MacBook Air M2 نسبت به مک بوک ایر M1 مشاهده کرد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نقد و آنالیز MacBook Air M2؛ ارتقایی محدود، اما ارزشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و آنالیز MacBook Air M2؛ ارتقایی محدود، اما ارزشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید