خبرنگاران همسان سازی حقوق، وعده ای که در دولت تدبیر و امید اجرایی شد

به گزارش اخبار ورزش ها، تهران - خبرنگاران - همسان سازی حقوق بازنشستگان (کشوری، لشکری و تامین اجتماعی) وعده ای که پس از سال ها در شرایط تحریمی و کرونایی در دولت تدبیر و امید اجرایی شد و افزایش دوبرابری را به دنبال داشت.

خبرنگاران همسان سازی حقوق، وعده ای که در دولت تدبیر و امید اجرایی شد

به گزارش روز یکشنبه اخبار ورزش ها، اعمال تحریم های ظالمانه، شیوع بیماری کرونا و بسیاری مسائل که دولتمردان در این ایام با آن دست و پنجه نرم می نماید موجب نشد که دولت از هدف حمایت از معیشت گروه های کم برخوردار جامعه و تکریم معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران که طی سال های گذشته در حد وعده باقی مانده بود و اقدام عملی در این زمینه انجام نشده بود، دست بردارد.

فروردین ماه سال جاری بود که با دستور رییس جمهوری موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار نهاده شد. پس از آن هیات دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد با واگذاری 32 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی برای همسان سازی حقوق موافقت کرد و سی ام شهریورماه آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در هیات دولت تصویب شد.

براساس آیین نامه ابلاغی صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شد علاوه بر افزایش امتیازات شغلی، از محل منابع داخلی وسایر منابع حاصل از سرمایه گذاری های خود نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با 90 درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم طبقه مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمات، از 6 ماهه دوم 1399 اقدام کند.

همسان سازی حقوق بازنستگان لشکری و کشوری

با ابلاغ آیین نامه مذکور بیستم مهرماه احکام جدید بازنشستگان لشکری و کشوری صادر شد و به گفته اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگان با 90 درصد میانگین حقوق شاغلان هم گروه یا هم طبقه تطبیق داده شده بود.

براساس این گزارش از سال 1395 تا 1399، علاوه بر افزایش عمومی حقوق سالیانه بازنشستگان که به طور میانگین بین 12 تا 18 درصد متغیر بوده است، همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز رشد نموده است به گونه ای که میانگین افزایش با همسان سازی در سال 1395 برابر 16.5 درصد و سال بعد از آن 18.5 درصد بوده است. همچنین رقم میانگین افزایش همسان سازی حقوق، فرایند صعودی خود را داشته و در حال حاضر به رقم 30.2 درصد رسیده است.

همچنین طی پنج سال حداقل حقوق بازنشستگان از 750 هزار تومان به یک میلیون و 815 هزار تومان رسیده است و بیش از 80 درصد جامعه بازنشستگان لشکری و کشوری را تحت پوشش قرار داده است. بقیه بازنشستگان نیز چون حقوق بیش از میانگین مشخص شده را دریافت می نمایند هر ساله تنها افزایش سالیانه حقوق را داشته اند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در دولت تدبیر و امید در سنوات گذشته طی چهار دوره به صورت ویژه انجام شد. از سال 96 تا سال جاری مطابق قوانین بودجه، مبالغی در ردیف هایی به عنوان تبصره 12 قانون بودجه در قالب همسان سازی برای افزایش حقوق اختصاص یافت. برای نمونه در سال های 96 و 97 به میزان 2 هزار و 200 میلیارد تومان، سال 98 مبلغ سه هزار و 250 میلیارد تومان و در ابتدای سال جاری نیز 6 هزار و 500 میلیارد تومان درنظر گرفته شد که علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگانی که مشمول همسان سازی بودند، تعلق گرفت.

با ابلاغ احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، به طور متوسط یک میلیون و 500 تا 600 هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه شد.

بنابراین حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری با 30 ساله سابقه سه میلیون و 500 هزارتومان و بازنشستگان لشکری نیز 4 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

برنامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پس از همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری مطرح شد و در واقع شامل همه گروه های مستمری بگیر اعم از افراد بازنشسته، از کارافتاده کلی و نیز بازمانده است. همچنین همه مستمری بگیران چه افراد حداقلی بگیر و چه دریافت نمایندگان مستمری های بیش از حداقل، متناسب با سنوات حق بیمه، مشمول این برنامه می شوند.

براساس آخرین آمار، سه میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و 100 نفر کمتر از 30 سال سابقه خدمت دارند و همچنین نزدیک به 750 هزار نفر از این افراد، حداقل حقوق دریافتی ماهانه کمتر از یک میلیون تومان دارند که با توجه به سابقه خدمت خود، افزایش حقوق خواهند داشت.

میزان افزایش مستمری ها متفاوت است

طبیعی است که سرانه واحدی بین همه تقسیم نشده و مبالغ با توجه به اینکه زمان برقراری مستمری چه زمانی بوده و چه مدت سابقه پرداخت حق بیمه داشته اند و با چه مبلغی بیمه پرداز بوده اند، متفاوت است و لذا قابل مقایسه نیست. آنها که زمان برقراری مستمری شان در سال های دورتر بوده حقوقشان افت بیشتری پیدا نموده و در فرمول ها از مبلغ بیشتری بابت متناسب سازی بهره مند شده اند.

البته رقم متناسب سازی برای همه یکسان نیست و برابر اصل عدالت بیمه ای، فردی که سابقه بیمه پردازی طولانی تر با نرخ حق بیمه بالاتری داشته باشد، مبلغ بیشتری به عنوان متناسب سازی حقوق دریافت خواهد نمود.

علاوه بر این مدت بیمه پردازی، نرخ حق بیمه پرداختی در دوران اشتغال و افت مستمری از شاخص های موثر در محاسبات متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است.

حداقل رقم پرداختی متناسب سازی با توجه به سوابق بیمه پردازی و سایر مولفه های موثر برای افراد با حداقل سابقه، 150 هزار تومان است.

میزان افزایش حداقل حقوق بازنشستگان با 35 سال خدمت 80 درصد رشد داشته و از یک میلیون و 670 هزارتومان به سه میلیون تومان رسیده است. همچنین افراد با 30 سال سابقه، رشد حقوقی 68 درصد، بازنشستگان به ترتیب با 25 و 20 سال خدمت، افزایش حقوق 60 درصدی و 48 درصدی را داشتند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران همسان سازی حقوق، وعده ای که در دولت تدبیر و امید اجرایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همسان سازی حقوق، وعده ای که در دولت تدبیر و امید اجرایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید