تنها فرصت ارمنستان برای جلوگیری از محاصره حمل ونقل تعیین شد

به گزارش اخبار ورزش ها، ایسنا نوشت: کارشناسان بنیاد لویس ارمنستان بر این باورند که تنها شانس ارمنستان برای جلوگیری از محاصره حمل ونقل، مشارکت کامل این کشور در کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب است.

تنها فرصت ارمنستان برای جلوگیری از محاصره حمل ونقل تعیین شد

طبق تحقیقات این موسسه، ارمنستان به علت شرایط عینی و ذهنی از همه کریدورهای حمل و نقل بین المللی (ITC) در قفقاز جنوبی مستثنی شد. کریدورهای مواصلاتی شرق-غرب به دلایل تعیین شکل گرفته و برنامه ریزی شده است و تنها امید قطع نشدن از فرآیندهای همگرایی منطقه ای مشارکت در کریدور حمل ونقل شمال-جنوب است که پروژه هایی مانند ساخت بزرگراه شمال-جنوب و راه آهن ایران- ارمنستان را مطرح نمود.

پس از تغییر قدرت در ارمنستان در سال 2018، هیچ اقدام مهمی برای غلبه بر محاصره حمل ونقل ارمنستان و بعلاوه از دست دادن کامل یا جزئی کنترل بر تعدادی از بزرگراه های حیاتی در نتیجه جنگ 44 روزه و متعاقب آن که شرایط را پیچیده تر کرد، انجام نشد. بنیاد لویس بارها به زمینه نظامی-سیاسی پنهان در پس ایده برطرف انسداد ارتباطات با آذربایجان و تهدیدات آن برای ارمنستان اشاره نموده است. بنابراین، تنها راه چاره معقول برای ارمنستان برای غلبه بر جداسازی حمل ونقل در منطقه، مشارکت فعال در کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب است و حداقل بخش خودرویی شاخه غربی این ابرپروژه بین المللی را به منطقه جمهوری راهنمایی می نماید.

با این حال، ضروری است برای دستیابی به این هدف، روند تسریع در ارائه زیرساخت های حمل ونقل جمهوری ارمنستان مطابق با الزامات MTM انجام گردد. اول از همه صحبت از ساخت بزرگراه شمال به جنوب است. یافتن سرمایه گذاران خارجی برای اجرای این پروژه ها تا زمانی که مزایای عضویت ارمنستان در اوراسیا و توسعه روابط با اتحادیه اروپا حفظ گردد، واقع بینانه تر است. از سوی دیگر، نباید با امید واهی منتظر روند مبهم موسوم به برطرف انسداد جاده ها بود، بلکه آن را به عنوان جایگزینی برای برنامه های بلندمدت برای به روزرسانی زیرساخت های خود و تضمین حمل ونقل عادی معرفی کرد.

پروژه ساخت بزرگراه شمال-جنوب تنها با هزینه بودجه دولتی جمهوری ارمنستان در مدت کوتاهی قابل اجرا نیست، بنابراین برای اجرای آن به جذب سرمایه گذاری های خارجی مناسب احتیاج است. با این حال، این بدان معنا نیست که مشارکت دولت باید اندک باشد. برعکس، دولت باید ابتکار عمل را به دست گرفته و سهم بزرگی در اجرای پروژه داشته باشد. چین می تواند به یکی از منابع مهم تامین مالی پروژه شمال-جنوب در ارمنستان تبدیل گردد.

بر اساس پیش بینی های صندوق بین المللی پول، چین میخواهد در سال های آینده 35 میلیارد دلار در کشورهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی سرمایه گذاری کند. شرکت های چینی در حال حاضر تجربه مشارکت در ساخت بعضی از بخش های این پروژه را دارند اما مشارکت آنها باید افزایش یابد. برای این منظور، ارمنستان باید کوشش کند مشارکت خود را در پروژه کمربند و جاده که به وسیله چین شروع شده است، تشدید کند.

در حال حاضر شاهد استفاده فعال گرجستان و آذربایجان از این برنامه هستیم که منجر به افزایش چشمگیر سرمایه گذاری چینی ها در این کشورها در سال های اخیر شده است. کارشناسان بنیاد تاکید می نمایند برترین راه برای اصلاح این شرایط، مشارکت فعال و پررنگ ارمنستان در اجلاس بعدی سران در چارچوب پروژه کمربند و جاده است که برای پاییز برنامه ریزی شده است.

آنها بعلاوه به این واقعیت توجه می نمایند که عملکرد منطقه آزاد تجاری در مسیر شمال-جنوب به طور قابل توجهی هزینه حمل ونقل تجارت اوراسیا -هند را کاهش می دهد. توافق تجارت آزاد احتمالی با هند می تواند رونق بیشتری برای تجارت دوجانبه ایجاد کند. این بدان معناست که هند نیز می تواند به یک سرمایه گذار مهم در این پروژه تبدیل گردد.

یکی از مزیت های بزرگراه شمال-جنوب این خواهد بود که در حال حاضر تنها 2 تا 3 درصد بار در ایران به وسیله ریل جابه جا می گردد. به عبارت دیگر، تا زمان تکمیل قطعه رشت - آستارا از راه آهن ایران، حمل و نقل ریلی بار تنها بخش کوچکی از ترافیک باری کشور را تشکیل می دهد. بعلاوه، بیش از نیمی از ناوگان کامیون ایران را خودروهای فرسوده 30 سال یا بیشتر تشکیل می دهند. یعنی ارمنستان با ساخت جاده شمال به جنوب نه تنها زیرساخت های مناسبی را به ایران ارائه می نماید، بلکه شرکت های باربری ارمنستان نیز می توانند در حمل ونقل کالای ایرانی مشارکت داشته باشند. بعلاوه می تواند فرصت هایی را برای سازمان های لجستیک فعال در اوراسیا ایجاد کند تا در ارمنستان سرمایه گذاری نمایند.

با توجه به احتیاج به سازماندهی ارتباطات حمل ونقل موثر بین کشورهای عضو اوراسیا، احیای خطوط راه آهن مستقیم با ارمنستان را می توان یکی از اولویت های سیاست حمل ونقل هماهنگ اوراسیا در نظر گرفت.

طبق گزارش مسیس پست، به طور کلی، جداسازی حمل و نقل ارمنستان در منطقه یکی از چالش های اصلی اقتصاد و امنیت این کشور است که در مقابل آن زرادخانه تسلیحاتی ارمنستان چندان غنی نیست. در تحقیق بنیاد لویس آمده است که برای جلوگیری از جداسازی نهایی، تسریع در ساخت جاده شمال - جنوب ضروری و اجرای سریع آن یکی از مهمترین وظایف در دستور کار است.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "تنها فرصت ارمنستان برای جلوگیری از محاصره حمل ونقل تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها فرصت ارمنستان برای جلوگیری از محاصره حمل ونقل تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید